Proses di mana pengurus menyusun dan mengagihkan sumber-sumber organisasi untuk melaksanakan tugas yang telah ditetapkan agar dapat mencapai matlamat organisasi.

Organisasi Formal 

Dibentuk berdasarkan struktur peranan yang dikelolakan secara formal mengikut tingkat autoriti yang telah ditetapkan di dalam sesebuah syarikat atau pertubuhan. 
Contoh:  Kolej Matrikulasi Perak (rujuk  carta organisasi KMPk) 

Organisasi Tidak Formal

Hubungan tidak rasmi yang wujud akibat interaksi antara pekerja di dalam organisasi rasmi.
Mereka yang lebih berketrampilan akan terlantik sebagai ketua atau pemimpin secara tak rasmi.
Berlaku secara spontan bagi mencapai sesuatu kepentingan.
Contoh: Jawatankuasa Kelab Staf Kolej Matrikulasi Perak melibatkan pelbagai tahap pengurusan.

KEPENTINGAN PENGORGANISASIAN

i.      Menghasilkan satu susunan tenaga kerja yang sistematik bagi mencapai matlamat organisasi.
ii.     Memastikan pengagihan sumber di antara jabatan dapat dilakukan dengan saksama.
iii.    Mengawal tingkah laku pekerja melalui prosedur dan sistem yang telah ditetapkan


PRINSIP PENGORGANISASIAN

1.     Pengkhususan Kerja 

—  Pekerja hanya menumpukan kepada kerja yang tertentu sahaja.
—  Dapat meningkatkan kemahiran dan kebolehan dalam sesuatu kerja.
—  Dikenali juga sebagai pembahagian kerja 
—  Contoh: Pengkhususan kerja dalam bidang  kewangan/ pemasaran 

2.   Kesatuan Arahan

—  Setiap pekerja hanya ada seorang ketua sahaja.
—  Pekerja hanya melapor kepada seorang ketua sahaja.



3.  Rantaian Arahan

—  Garisan autoriti yang menghubungkan individu dalam organisasi dan menggambarkan secara khusus siapa melapor kepada siapa.
—  Rantaian arahan memudahkan hubungan autoriti iaitu tanggungjawab antara pihak pengurusan dengan orang-orang bawahan dalam keseluruhan organisasi dapat diketahui dengan jelas. 



4.   Kesatuan Objektif 

—  Semua objektif jabatan, bahagian dan individu mengarah kepada objektif organisasi yang sama. 
—  Contoh: Syarikat APL SDN. BHD. menyasarkan keuntungan sebanyak 30 % bagi tahun 2012.


5.  Jangkauan Kawalan 

—  Merujuk bilangan staf bawahan yang melapor terus kepada seorang ketua/pengurus
—  Terdiri daripada;
            i.   Jangkauan kawalan luas.
            ii.  Jangkauan kawalan sempit. 

i.  Jangkauan Kawalan Luas 

Bilangan staf yang diletakkan dibawah kawalan pengurus/ ketua adalah ramai.



ii.  Jangkauan Kawalan Sempit

Bilangan staf yang diletakkan dibawah seorang  pengurus adalah sedikit.



6.   Autoriti

—  Autoriti adalah kuasa formal dan hak mutlak pengurus untuk membuat sesuatu keputusan, memberi arahan, mengagihkan sumber untuk mencapai matlamat organisasi. 
—  Semua pengurus mempunyai autoriti tetapi darjah autoriti yang dimiliki itu adalah berbeza berasaskan peringkat pengurusan di mana mereka berada.

Autoriti yang dimiliki oleh seseorang pengurus di dalam sesebuah organisasi didefinisikan di dalam huraian kerja (job description)

Terdapat 2 jenis autoriti: 
—  Autoriti Lini 
—  Autoriti Staf 

i.      Autoriti Lini
•          Pengurus mempunyai kuasa formal untuk memberi arahan dan mengawal pekerja bawahan ke arah mencapai matlamat organisasi.
•          Melibatkan aktiviti-aktiviti berdasarkan misi dan matlamat utama organisasi.
•          Autoriti ini bergerak terus ke bawah dari pengurus atasan sehingga pekerja bawahan.
•          Contoh; pengurus pemasaran mengarahkan penyelia pemasaran untuk menjalankan penyelidikan pemasaran 

ii.     Autoriti Staf 
•          Kuasa pengurus untuk menasihati jabatan-jabatan lini yang melibatkan kemahiran dan tugas khusus bagi menyokong aktiviti-aktiviti jabatan.
•          Menggambarkan hubungan sebagai penasihat kepada organisasi. Mereka tiada kuasa untuk mengarah/memaksa ahli organisasi menerima nasihat mereka.
Contoh: Pengurus pemasaran menasihati unit pengeluaran meningkatkan kualiti produk.


7.   Pemusatan

—  Autoriti dan keputusan tertumpu pada peringkat atasan dan hanya sedikit sahaja autoriti membuat keputusan diberi kepada peringkat bawahan.
—  Aktiviti antara unit dikoordinasikan bagi mewujudkan keseragaman.
—  Contoh: Proses pembuatan keputusan banyak dibuat oleh ibu pejabat dan amat sedikit di cawangan.


8.   Pemencaran

—  Autoriti dan pembuatan keputusan diturunkan (didelegasikan) oleh pengurus atasan kepada pengurus bawahan. 
—  Keputusan dapat dilakukan dengan cepat.
—  Pekerja lebih bermotivasi kerana terlibat dalam pembuatan keputusan.
—  Cth: Proses pembuatan keputusan banyak dibuat di peringkat cawangan.


9.   Delegasi Tugas 

—  Delegasi tugas berlaku apabila autoriti diagihkan secara penurunan kuasa kepada subordinat di dalam sesebuah organisasi. 
—  Walau bagaimanapun keputusan akhir adalah dari pihak pengurus atasan.


STRUKTUR ORGANISASI

—  Suatu sistem atau jaringan formal menunjukkan bagaimana aktiviti organisasi dibahagi, dikumpul dan diselaraskan.
—  Menggambarkan hubungan diantara pelbagai tahap pengurusan.
—  Membentuk struktur lini dan staf melalui carta organisasi.




i.      Struktur Divisional

Pembahagian jabatan dibuat mengikut:
—  Geografik 
—  Pelanggan 
—  Produk.

Ciri-ciri struktur divisional
—  Struktur diagihkan mengikut produk, pengguna dan geografik.
—  Setiap division  mempunyai sumber fungsi utama yang diperlukan dan tidak bergantung kepada division yang lain.






Kebaikan

Divisional Mengikut Produk 
a.       Meningkatkan kemahiran dalam pengeluaran produk 
b.       Meningkatkan produktiviti dan kreativiti kerana berlakunya pengkhususan kerja 
c.        Mudah untuk menangani perubahan dan masalah dalam proses pengeluaran produk.
Divisional Mengikut Pengguna 
a.       Meningkatkan tahap perkhidmatan dan kemahiran pekerja kerana dilatih untuk memenuhi kehendak pengguna.

Divisional Mengikut Georafik 
a.       Pengurus akan mempunyai pengetahuan yang luas tentang kehendak dan gelagat pengguna bagi kawasan masing-masing 


Keburukan

Divisional Mengikut Produk 
a.       Kos adalah tinggi kerana setiap produk mempunyai piawaian yang tertentu.
b.       Pekerja bimbang mereka mahir dalam keluaran tertentu sahaja.
Divisional Mengikut Pengguna 
a.       Pertindihan usaha dalam menguruskan operasi kerana penekanan kepada pengguna dan bukannya tugas.
b.       Melibatkan kos yang tinggi untuk mengupah, melatih dan membangunkan ramai pengurus untuk setiap jenis pengguna.

Divisional Mengikut Georafik 
a.       Pengurus merasa kurang kuasa untuk mengawal pekerja cawangan 
b.       Kos yang tinggi akibat faktor demografi yang berbeza mengikut kawasan.


ii.    Struktur Fungsian

—  Struktur yang diagihkan menurut tugas dan fungsi.
— Merupakan penjabatan yang paling asas dan lazimnya digunakan oleh organisasi kecil yang mempunyai produk yang terhad. 
—  Contoh: pengeluaran, kewangan dan pemasaran.

Ciri-ciri struktur fungsian

—  Dikelaskan mengikut fungsi utama (kemahiran).
—  Kedudukan ahli organisasi  adalah mengikut persamaan dalam kepakaran, kemahiran dan aktiviti kerja.
Contoh:
-     Pengeluaran: aktiviti yang berkait tentang pengilangan produk 
-     Pemasaran: aktiviti promosi dan jualan produk
-     Sumber Manusia: bertanggungjawab mendapatkan dan mempertahankan pekerja yang berpotensi. 
-     Kewangan: mendapatkan dan menguruskan sumber dana 





Kebaikan
a.     Penumpuan kepada bidang tugas yang diberikan sahaja. (pengkhususan kerja)
b.    Dapat meningkatkan kemahiran kerana melakukan kerja yang sama dalam jabatan.
c.     Mudah melatih pekerja baru kerana bidang pengkhususan yang sama.
d.    Dapat mengurangkan kos dan masalah pengurusan kerana wujudnya perkongsian sumber .

Keburukan

a.    Tiada penekanan kepada kerjasama dan pertukaran idea dengan jabatan yang lain kerana bidang tugas yang berbeza.
b.    Masalah yang timbul mempengaruhi jabatan lain dan ini akan meningkatkan kos dan masa yang panjang. 
Contoh : Kelewatan Bahagian Kewangan meluluskan bajet mengakibatkan masalah kepada jabatan lain.




iii.   Struktur Matrik

—  Merupakan gabungan antara struktur divisional dan struktur fungsian.  
—  Juga dikenali sebagai “sistem berbilang arahan”.
—  Staf membuat laporan kepada dua orang ketua iaitu ketua fungsian dan ketua jabatan divisional. 

Ciri-ciri struktur matrik

—  Menggabungkan struktur division dan fungsian.
—  Mempunyai dua rantaian arahan; menegak dan melintang.
—  Pekerja perlu membuat laporan kepada dua ketua (division dan fungsian)
—  Struktur ini bercanggah dengan prinsip kesatuan arahan (unity of command) menyebabkan ianya sukar untuk diuruskan.



Kebaikan

a.     Kebolehan untuk mengendalikan 2 matlamat serentak kerana ada 2 penugas autoriti.
b.    Organisasi lebih peka kepada perubahan dalam persekitaran.
c.     Kerjasama antara bidang dapat dilakukan dengan lebih cekap dan berkesan.
d. Peningkatan komunikasi antara pekerja, dapat meningkatkan pertumbuhan perniagaan dan kepelbagaian keluaran dapat dilakukan. 

Keburukan

a.     Terlalu kompleks dan ini akan menimbulkan banyak masalah.
b.    Kos pengurusan yang tinggi, contohnya apabila lebih banyak perbincangan terpaksa dilakukan untuk mencapai kesepakatan.
c.     Ketua yang ramai akan menyebabkan pergaduhan dan perselisihan faham antara staf dan pengurus (percanggahan arahan).
Kuasa selalunya didominasi oleh individu-individu yang ekstrovert (menonjol).